Feliratkozás hírlevélre

Hol tart Kőszeg és Sopron?

Nem tud átütően megjelenni, hiába összeszedettek a termelők, és fordítanak sok energiát önmaguk bemutatására. Lehet, hogy a határnélküliséggel élve a túlparthoz kellene kapcsolódni? Pár ismertebb termelőtől eltekintve még a köztudatban is kevés helyen bukkannak fel, Ami talán annak is tulajdonítható, hogy kevés olyan birtok van, ami a lehetőségeinek határát kitolná a borvidéken túlra. A lokalizált termelés-fogyasztás előnyök mindkét oldalnak addig, amíg senki sem akar kitörni ebből a körből. Azok, akiknek sikerült felépíteni saját fogyasztói csoportjukat, szerencsének mondhatják magukat, áraikat annyira rakták csak a tűréshatár alá, hogy ne veszítsenek el senkit.

Ausztria

Európában biztosan nincs, de talán a világon sem sok olyan ország, melynek borászata az elmúlt 25 évben akkora – pozitív – változáson ment keresztül, mint a szomszédos Ausztria. Tény, hogy e fejlődés beindításához „szükség” volt az 1985-ös glikol-botrányra, de az elvitathatatlan, hogy a Weinstube-kban is nehezen fogyó, legendásan savanyú, sokszor hibás boroktól a világ Michelin-csillagos éttermeinek kedvenc tételeivé fejlődni – ennyi idő alatt – kivételes teljesítmény.

A minőségi megújulás és a nyomában járó nemzetközi sikerek úttörője egyértelműen Wachau és a Grüner Veltliner – Riesling kettős. Az osztrák Duna-kanyar ásványos, ropogós, ízletes fehérborai rekordsebességgel találták meg helyüket a modern top gasztronómiában, legnagyobb európai konkurenseiket, Németország legjobb rizling termőhelyeit, illetve Elzászt pedig talán épp tudatos építkezésükkel, modern, minőségi kommunikációjukkal, azaz röviden tudatos márkaépítéssel sikerült maguk mögé utasítaniuk.

Ausztria minőségi bor szempontjából releváns része, a Weinland Österreich-ként is emlegetett keleti, dél-keleti országrész, szűkebben a magyar-szlovén határvidék, illetve a Duna Bécs feletti völgye, valamint a fővárostól északra eső területek. Az alpesi országban összesen 46 ezer hektáron termesztenek szőlőt, mely területnek 65%-a fehérszőlő, a fennmaradó 35 % pedig vörös szőlő. Ami a fajtaösszetételt illeti, az őshonos szőlőként szeretett Zöld veltelini dominanciája egyértelmű, 14 ezer hektáron termesztik a fajtát, ami több mint kétszerese a második legnépszerűbb Zweigelt (6,5 ezer ha) és négyszerese a megosztott harmadik olaszrizling, kékfrankos párosnak (3,5-3,2 ezer ha).

Mitől bor a bor?

Először is kell egy termőterület. Ezt vehetjük „készen”, de mi magunk is telepíthetünk rá szőlőt. Előbbivel időt nyerünk, ám sok mozgásterünk nem lesz, mivel ez esetben lehetőségeink a mások által plántált szőlőkhöz igazodnak. Az új telepítés idő- és költségigényes, viszont megvalósíthatjuk tényleges szándékainkat. A talajmunka ma már szinte mindenhol gépi munkát jelent. A szőlőnövényt gondozni kell, a talajt trágyázni, a növényt metszeni, permetezni, kötözni, befűzni, a hajtásokat és a fürtöket válogatni kell, és természetesen a szüret sem maradhat el. Az eszközigénynél talán csak a munkaigény jelentősebb. És akkor még nem szóltunk a pincetechnológiáról. Kell egy helyiség, ami tulajdonképpen a borok szülőszobája, Aztán kellenek tároló- és érlelőedények, azaz hordók, tartályok, kádak, medencék. Megint csak rengeteg eszköz: prés, szivattyú, mérőeszközök, csövek, palackozó stb. Még az emberi erőforrás-igényről nem is szóltam...

Érik a szőlő

"Érik a szőlő, hajlik a vessző, bodor a levele." 
Tartja a népi vers, és mondja ezt minden szőlősgazda szeptember kezdetén, amikor már a szilva lassan túléri magát.  Lassan beindulnak a pöfögők, hordómosás a szőlőhegyeken. Beindul a mulatás, de az izzasztó betakarítás is. Milyen szép is az amikor egész évben dédelgetett szőlő átalakul és megszületik a gazda újabb büszke nedűje. Féltve őrizgeti majd a mustot, murcit, bort. Reménykedik, és becsli, hogy vajon idén tele lesznek a tartályok? Tanakodik, hogy mikor is legyen az első fejtés. Meghívja az igazán bennfentes barátait, hogy megkóstoltassa velük a friss levet. Biztatják egymást, hogy ezt igenis meg kell majd versenyeztetni. Talán ezek a szavak esnek legjobban a gazdának, hát még ha őszinte a vélemény. 

Szeptember-Október az egyik legmeghatározóbb hónap a pince életében, hiszen amit ma megiszunk, azon tavaly még izgultunk. Türelemmel várjuk, hogy hízzanak a fürtök cukortartalma, nyaldossa a nap a bogyókat, a vaddisznók ne szőlőben lakjanak jól, és azok a fránya seregélyek se a területen landoljanak. Bizony mindig van miért aggódni, de szembenézünk a dolgokkal és elhisszük, hogy idén is remek szüretnek nézünk elébe, és TELE lesz a pince.

Líra, lant és nem csak lőre

Minap egy egyeztetett borvásárlást szolgáltam ki. Szeretem, ha valaki bejelentkezik, mert az egy elszántságot is sugall már a látogatóról. Telefonban elmondták, hogy szeretnék a pincét megnézni, és ha mód van rá, akkor egy pár palack bort is vinnének.
Két fiatalember jelent meg az ígért időpontban, akik mint kiderült, tematikusan járják a vidéket, és tanulják a fajtaspecifikációkat, ismerkednek a hely szellemével. Rögtön otthonosan érezték magukat, és hamar baráti beszélgetés kerekedett. Kiderült, hogy grafikusként dolgozik és büszke szőlősgazda, ám jelenleg még háttérben szerepel a szőlő átvétele. Nagyon tetszett nekik az új címke, és egy grafikustól ilyet hallani igazán jó érzés volt. Kóstolgatva az idősebb vörösborokat, kínáltam nekik egy eldugott 2011-es Blauburger-Kékfrankos Küvét, amire annyi volt a reakció, hogy ez igazán finom és ütős ….. ez olyan PUNK-os bor …. legyen Hard Core. Ezt megjegyezve lehet, hogy még vasvilla is kerül a jövőben a címkénkre.

Megállapodtunk, hogy a jövőben is fel fognak keresni minket, így egy új kapcsolat indulhat útjára a mindennapok forgatagában.

Curriculum vitae

Pincészetünk közel 30 éve működik, ám jelenlegi formáját 13 éve építgetjük. Azt, hogy honnan miként kezdődött a bor és szőlő szeretete számomra, azt nehéz megmondani, ugyanis mint a kispatak mikor beletorkollik a nagy folyóba, úgy folytam én is bele a mindennapi munkákba. Bizony, ahhoz, hogy valamit piacra tudjunk vinni, kellő marketinggel ellátni, ahhoz előtte dolgozni, izzadni kell.

A mi családi vállalkozásunk nagynak kicsi, kicsinek nagy. Jelenleg 2 hektáron állítunk elő csakis vörösborokat. Ez a borászat családtagokkal támogatott munkaerővel dolgozik, így 100 %-osan saját elképzelésünk alapján formáljuk és koordináljuk a munkákat. Idegen munkát teljesen nélkülözve profit növelést és, minőség javulást eredményez számunkra.
Miért különleges a mi hobbyfoglalkozásunk? Mert nem meggazdagodni, hanem értéket teremteni szeretnénk olyan módon, ahogy azt nagyobb borászatok csinálják. Minőségit kicsiben. Maradjon meg a kis vállalkozás hangulata és látszódjon, hogy szívből és teljes odaadással tesszük a dolgunkat.

Borászattal foglalkozni nem egyszerű a mai Magyarországon, ahol sokan csak a saját érdekeiket nézik. Magyar ember nehezen szövetkezik, nehezen társul. Hogy miért működik ez Ausztriában, Spanyolországban, és számos más bortermő országában, azt csak sejtem. Egy kis borászat működése azért nehézkes, mert minden fázisnál jelen kell lennie a gazdának. Kezdve a metszéstől, a permetezésnél, a végeláthatatlan zöldmunkáknál, a fejtésnél, a palackozásnál, és egy borkóstolónál is. 10 szer nagyobb borászatok tudják ezeket a folyamatokat elkülöníteni, külön borásszal, növényvédőssel, és külön könyvelővel. Nagy hátrányunk, hogy nekünk ezekhez valamilyen módon mindhez érteni kell, és abban mindig naprakésznek lenni.

Jó bornak nem kell a cégér, tartja a mondás. Ugyanakkor azt is mondja, hogy rossz bor nincs, csak rossz borivó. Hát ezzel a felfogással nem jó, ha egy borász egyetért, ugyanis a változó piaci helyzetben mindig figyelni kell a vásárlók igényeit. És igenis kell a cégér, és van rossz bor.
Egy palack bor kiválasztásának lehetőségét 60 %-ban az ára, 30 %-ban pedig a külleme éri el. A maradék 10 % teljesen véletlen módon választ bort. A marketingnek pontosan az a célja, hogy ezeket az arányokat tudatosan javítsa. Javítsa mégpedig, úgy, hogy ismertté tegye a bort a vásárlóknak. Akár egy multi polcain, akár egy szövetkezetnél, vagy éppen a legértékesebb helyen, a termelőnél.
Borász nem egyik napról a másikra lesz az ember. Elhivatottság, kitartás, és alázat kell egy ilyen hivatáshoz, és ha magam sem csöppentem volna bele, valószínűleg nem így állnék a borhoz.

Az igazán jó bort nehéz megtalálni, hiszen minden borivó más és más. Ugyanúgy, ahogy nincs legjobb feleség, úgy legjobb bor sincs a szememben. Célja egy termelőnek, hogy az ízlésének a legmegfelelőbb bort állítsa elő a természettel együtt. Egy bor minősége 90%-ban a területen dől el, másik 10 %-a pincében, ám e maradék 10 % nélkül mit sem ér az egész.
A bor lassan újra divattermék lesz. Rendszerváltás utáni fejlődés az utóbbi 5-10 évben hozza be a magángazdák lemaradt előnyeit. A piac rendkívül éles, és széleskörű. Komplex szolgáltatásokat nyújtanak a TOP borászatok, teljes vertikummal állnak a vendég szolgálatára. Szálloda, étterem, borozó, wellness szolgáltatások.
A borászati technológia nyugati szintű fejlettsége miatt nagyon kiegyensúlyozott, ám a tehetősebb borászatok mindig gyorsabban tudtak reagálni az újításokra. Éppen azért, mert van verseny a piacon, ezért kell nagy hangsúlyt fektetni a marketingre. A lényeg, hogy ahogy az életben is úgy a borászatban is valamivel nyújtsunk mást, mint a többi versenytársunk. A cél nem a megelőzés, csupán teret adni a választásnak a vevő szemében, és ha valami küllemmel, ismeretséggel, mások vagyunk a sablonborászatoknál, akkor az én szememben mi vagyunk a nyerők.

Kőszegi gazdaként, ahol nagyságrendileg kb. 10 borászat található, számtalanszor tanácsoltam betérő vendégeinknek, hogy nézzenek meg más borászatokat is, lássák a jelenlegi helyzetet, hiszen igenis van olyan dolog, amiben a versenytárs bizony jobb. Miért teszem ezt? Mert az őszinteséget, és a közvetlenséget mindig értékeli a vendég. Barátságos, családbarát, földi marketingel megfogni a vásárlókat egy olyan eszköz, amit kevesen tesznek meg. A vásárlók ezt megértik, és miután elmentek máshová is gyakran visszajönnek. És az aki visszajön az hosszú időre hű vásárlónk marad. És mindig optimálisabb egy kiszámítható vevőkör, mint egy hullámzó.

A borászatban a bulvárral szemben a negatív reklám elijesztő, és könnyen magával ragad több vásárlót, ugyanis e terméknek nagyon változó ízléseknek kell, hogy eleget tegyen. Egy baráti társaságban, ha valakinek határozott véleménye van egy borról, az könnyen befolyásolja a többi társát. Fontos elérni azt, hogy valahogy bemutassuk előtte azt a terméket a fogyasztónak. Mivel elképzelhetetlen, hogy minden palack nyitása mellett ott legyen a termelő, ezért ilyenkor jönnek elő az apró praktikák. Címke, feliratok, palack, doboz, díszítés. Természetesen ettől még egy bor nem fog aranyérmet kapni, de az első vélemény, ami nagyon fontos egy terméknél azt ezekkel az eszközökkel el tudjuk érni.
Fontos a piaci szegmens maghatározása. Kinek próbáljuk meg azt a bort eladni. Nyár elején egy kisebb átalakuláson ment keresztül pincénk, ahol igyekeztünk megfiatalítani a küllemünket. Új honlappal és új címkecsaláddal álltunk elő. Természetesen azonnal kaptuk a dicsérő és az őszinte véleményeket, amiben sokan megjegyezték, hogy tetszik nekik, de nem ezt szokták meg tőlünk.
Észrevettük, hogy bort fogyasztani kezd újra divat lenni a fiatalok körében. Ezt a lehetőséget viszont csak úgy lehet kihasználni, ha alkalmazkodunk az igényeiknek. Friss, könnyed borok előállítása is szerepel a palettán. Divatirányzat lett például rozébort inni, hideg fröccsöt. Természetesen ezek mindig is megvoltak az emberek tudatában, de a tudatos fogyasztás előretörése tapasztalható.

És ha már fiatalok, akkor biztosak lehetünk benne, hogy az interneten könnyen meg tudjuk szólítani őket. Nem a bődületes nagy számok hirtelen elérése a célunk, annál inkább a lassú víz partot most effektus. Facebookos oldalunk 2011-től elérhető, és minden egyes plusz követőnek örülök, mert tudom, hogy tudatosan tett be az oldalai közé. 

Egy vállalkozás stratégiájában mindig szerepel a hatékonyság és a költségek csökkentése. Ezt utóbbit mi próbáljuk a nullához közel vinni, és inkább magamat képezve megoldani azt. Legyen az nyomdai előkészítés, honlap tervezés vagy reklámkampány. Vallom, hogy nem tudunk mindent mi elkészíteni, de fiatal gondolkodással, és kellő elszántsággal sok apróságon nagyot tudunk spórolni.

Fő célpiacunk a helyi piac, illetve a kisebb régió. Kőszegi bor exportra méretei miatt nem alkalmas, ezért helyi szinten gondolkodunk. Hibánk, de ugyanakkor szépsége is, hogy kőszegi borász nem tud azonos minőséget produkálni egész évben, mivel nincsenek meg azok az adottságok, kapacitások, amik ezt lehetővé tennék. Minden hordó más szoktuk mondani, minden évjárat más. Ez teszi színessé és változatossá a kőszegi bort. Gazdaként arra kell figyelni, hogy a bor csak pozitív irányba változzon a szürettől kezdve.

Nagy nehézségünk a folyamatos fejlesztés, ugyanis sokszor nem tudunk visszaforgatni megfelelő arányú javakat, a megfelelő körforgás miatt. Segítség lenne megfelelő pályázati háttérrendszer, ám ezek átláthatatlansága, és buktatói miatt nem veszünk részt ezekben, hiszen sokszor a követelményeknek megfelelni nehezebb, mint önerőből fedezni a beruházásokat. Nehéz meghúzni azt a vonalat, ami a mókuskerék és az egészséges élet között húzódik. Jövőképünkben szerepel egy nagyobb borkóstoló helyiség, és egy kiszolgáló épület létesítése, ám ezek megvalósítására jelenleg nincs lehetőségünk.

 

Bekötve

Eljött az a nap is, amikor hivatalosan is összekötötte életét Balázs, a legidősebb fiú a családban, és Hajni. Sok boldogságot, kitartást, őszinteséget kívánunk neki. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hőmérséklet

Ejtsünk néhány szót a borok ideális tárolási / szervírozási hőmérsékletéről. Érdemes gondot fordítani a helyes tárolásra, ugyanis szobahőmérsékleten a borok hamar öregszenek, vagyis elveszítik jó tulajdonságaikat. Továbbá a hőmérséklet ingadozás is elkerülendő, legyen a tárolás a lehető legkiegyenlítettebb, mert nagymértékű ingadozás esetén (+/- 10 C) a palackozott borban zajló folyamatok felborulnak, így romolhat a bor minősége. A legoptimálisabb, ha 14-16 C fokon tároljuk a borokat. Mindig vedd figyelembe, hogy érdemes kicsit hidegebbre hűteni a borokat, mint az optimális szervírozási hőmérséklet, mert a pohárba töltéskor azok 1-2 C fokot melegednek

Prognózis 2013

Prognózis - A mostani kilátások szerint a szőlőtermelők és a borászok az átlagosnál nagyobb mennyiségű és jobb minőségű szőlőt szüretelhetnek az idén. Várhatóan legalább 3 millió hektoliter bor kerül majd a pincékbe, szemben a múlt évi 1,8 millió hektoliterrel. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkára, Horváth Csaba hétfőn az MTI érdeklődésére elmondta: az idén jelentősebb fagykár sehol nem volt a magyarországi szőlőültetvényeken; viharkárok ugyan előfordultak egyes térségekben, de ezeknek általában helyi terméscsökkentő hatásuk volt. A növény-egészségügyi helyzet is kielégítő, azaz komolyabb fertőzésre – peronoszpóra- vagy lisztharmatveszélyre – nem kell számítani. A szakember szerint esetleg csak az aszály csökkentheti a terméskilátásokat.

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának előrejelzése szerint a magyar borágazat éves árbevétele ebben az évben várhatóan 80-90 milliárd forint között alakul.

Nyári helyzetjelentés

Nem kíméli a nap a borászokat sem. Az égen a nap fehéren izzik. Felhőnek nyoma sincs, a levegő parányit mozog. Ez az időjárás jellemzi az elmúlt 2 hetet térségünkben. Egy gyors zápor némileg megtöltötte az esővízgyűjtőnket éppen a 8. permetezés előtt a 32. héten. A szobában a maximum hőmérő 35 foknál ált meg, a szőlőben 40 fok, és hát a pincében a stabil 18 fok.  A szőlő „kip-kopp”, de a sikeres védekezésnek és a kevésbé fertőző időjárásnak köszönhetően 98% -osan egészséges. Néhol erdőszélen, sorok végén, sűrűn borított tőkéknél találtunk hűsölő peronoszpórát.  Sorok között illene kicsit megjárnunk a területet, ám ebben a melegben még a traktornak sincs sok kedve kipöfögni a sorok közé. Kicsit izzad a szőlő, úgy mint a munkás. Jól jönne egy kicsit enyhébb időjárás, ám így a savak némiképp mérséklődnek a fejlődés során. Félő, hogy sok csapadék hatására ne induljon el a szürkerothadás.
A kertünk pompásan zöldell, és öntözéssel harcolunk a szépség megőrzéséért. Amint elülnek a szúnyogok igazán kellemes hallgatni a tücskök ciripelését, lágy zenét, és a távolból jövő nótákat a pincesorról, vagy éppen a lovas kocsik zaját. Érik a szilva ringló, és már a veteményesben is piroslik a paradicsom. Várom, hogy hagymával, némi zsírral, és kis paradicsommal, természetesen a kiskertből egy jó házikolbásszal elfogyasszam.
Itthon készül az almás pite, nyaralási emlék Rozé bor a hűtőben párásan várja a fogyasztást. Igazán ajánlani tudom mindenkinek.  Tegnap valahára elkészítettem a soron következő bordzsem adagot. Kicsit hagyom állni, és aztán jöhet a kóstoló.
A szőlőben kicsit lemaradtunk a munkákkal, de szívesebben mozog az ember a hőség elől a borospincében a kellemes természetes klímában. Palackozási előkészületeknek eleget téve, egy-egy betérő vendég kiszolgálása, borszállítás a napi munkafolyamat.
Jövő hétvégére, elővesszük féltve őrizgetett nedűinket, ugyanis testvérem továbblép az legény életén.  Itt is sok boldogságot kívánok nekik, és ha nem is a nászéjszakák borát, de egy igazi kőszegi karakteres bor minden bizonnyal kerülni fog az asztalra.

 2013-2015 Kampits Családi Pince - Kőszeg


design by suletom